Umeå-3°Mulet

Umeå Tidning

Modebranschen är komplex och det är en utmaning att vara en hållbar aktör inom den, menar smyckesdesignern och hållbarhetsprofilen Johanna Nilsson. »Till exempel uppmuntrar den till överkonsumtion, men det funkar inte att vi köper så mycket kläder som vi gör«, säger hon. Foto: Caroline Frankesjö

Smyckesskaparen föreläser om vikten av hållbart mode

Det har snart gått tio år sedan Johanna Nilsson startade smyckesmärket JohannaN i Umeå.
Under Umeå fashion week återvänder hon till sin forna hemstad för att föreläsa om mode ur ett hållbarhetsperspektiv.
– Hållbarhetsutvecklingen går åt rätt håll, men det går långsamt, säger hon.

Reportage · Publicerad 12:10, 26 sep 2018

Få har nog missat JohannaN:s karaktäristiska smycken föreställande allt från björkkvistar till kugghjul, eller kollektionen Fatta som är gjord i samarbete med den ideella föreningen med samma namn. Men det hade lika gärna kunnat vara något annat moderelaterat företag som Johanna Nilsson startat.

– Hållbarhet och hållbart mode har jag varit intresserad av länge. Jag har jobbat inom olika organisationer, såsom Röda korset, men kände att jag ville driva ett företag själv med inriktning på hållbarhet. När jag hade en utbytesperiod i Thailand 2007 kom jag i kontakt med smyckeshantverkare och därför föll valet på smycken, berättar Johanna Nilsson.

När hon startade JohannaN år 2009 var det många som påstod att det var omöjligt att ha en schysst produktion genom hela kedjan.

– Så svårt kan det väl inte vara – jag testar, sa jag. Det har varit lättare att ta ansvar än vad många sa, men också svårare. Allt är inte svart eller vitt, utan mer grått än vad jag trodde, konstaterar Johanna.

Som ett exempel berättar hon att hennes målsättning var att jobba med rättvisemärkt mässing efter några år. Så har det inte blivit, eftersom det helt enkelt inte finns. Det är någonting företaget är helt öppen med gentemot kunderna och Johanna slår ett slag för att vara totalt transparent som företag i sin kommunikation.

– Om man berättar att »det här är vi bra på« och »här har vi en bit kvar« får kunden besluta om den tycker det är tillräckligt bra för att köpa produkten. Jag vill plocka tillbaka makten till konsumenterna.

Förutom att arbeta med smyckesmärket är Johanna konsult inom hållbart mode och har skrivit en bok om tankesättet hon kallar för slow fashion (tillsammans med Jennie Johansson), vilket hon även bloggar om. På fredag morgon föreläser hon om ämnet hon brinner för på Elite hotel Mimer, som en del av Umeå fashion week.

Även om mode till stor del är ett uttryck för nuet är Johanna övertygad om att det är förenligt med hållbarhet.

– Själva termen mode handlar om en kraft framåt, men samtidigt är mode cykliskt. Nu råder en 90-talstrend och då kan man ju köpa 90-tal second hand i stället för att köpa nytt. Sedan bygger ganska mycket av vår konsumtion på dåligt självförtroende, om man vågor tro lite på sig själv och köra på det man känner sig bäst i behöver man inte köpa allt bara för att det är trend – man kan köpa utvalda delar.

Johanna Nilssons hållbarhetstips till konsumenter

  • "Som konsument ska man utgå från att allt är skit tills motsatsen är bevisad. Det låter cyniskt, men det är mycket som är skitigt inom modebranschen."
  • Köp mindre nytt och öka livslängden på det som redan finns. Använd det du har i stället. Eller byt, låna, hyr och köp second hand. I dag används våra kläder alldeles för kort stund innan de kastas.
  • Ta hand om grejerna du har och laga dem om de går sönder. Se på dina kläder som kära vänner!
  • När du väl ska handla nytt – köp från företag som är duktiga på hållbarhet: Som jobbar med mer miljövänliga material, betalar schyssta löner och har bra arbetsvillkor i sin produktion samt gör saker av bra kvalitet. Ja, rösta med plånboken!

Orring: »Vi får lov att tacka för oss«

Umeå tidning läggs ned. Det beslutades förra veckan. – Jag tycker att vi som jobbat med det här projektet kan känna stolhet över vad vi åstadkommit, säger Erik Orring,...