Så håller du i träningslöftet under 2018

– Sätt upp rimliga och långsiktiga mål och ha roligt!
Där har du personlige tränaren Fredrik Cederlunds tips för hur du skall hålla ditt nyårslöfte: att äntligen börja träna.


Nu har det gått ett par veckor på det nya året och ute är det mörkt och kallt. Nyårslöftet som kändes så fräscht och hoppingivande vid tolvslaget känns betydligt svårare att hålla nu. Träna mer, äta bättre, läsa fler böcker – de lovvärda intentionerna riskerar att bli ouppfyllda löften när vardagslunken sätter igång.

Opinionsinstitutet Sifo gör varje år en webbaserad undersökning om nyårslöften bland svenskarna. Den visade att de vanligaste löftena är precis de man väntar sig: att äta hälsosammare, stressa mindre, dra ner på alkoholen, sluta röka och så vidare.
Att börja träna hamnade på andra plats bland nyårslöftena sammanlagt och på första bland männen, som uppenbarligen har svårt att hålla igen när julbordet tornar upp sig. Bland kvinnorna hamnade ett hälsosammare ätande på första plats.
Men det är inte alltid lätt att hålla löftet som kändes så inspirerande med lite champagne i kroppen på nyårsnatten – att dra iväg till gymmet i februari är inte alltid så roligt.

FredrikCederlund AB 02

Fredrik Cederlund, personlig tränare på gymmet Urkraft i Umeå, berättar att han egentligen inte är så förtjust i nyårslöften. Han tycker att de ofta blir orimliga eftersom samvetet är så dåligt efter allt frossande i jul, och därför blir svåra att hålla sig till i längden.
Trots detta så bjuder Fredrik på tre tips på hur man ska kunna leva upp till ett av våra vanligaste nyårslöften, att komma igång med träningen:
Ha realistiska mål.
– Att sätta upp rimliga mål tror jag att det är det allra viktigaste. Även om man kanske skulle vilja träna fem gånger i veckan så kanske det är passar bättre med två gånger. Siktar man för högt så är det lätt att det går snett.

Ha långsiktiga mål.
– Om man bara planerar för en eller två månader så blir det nog inga större resultat. Sikta på att ha ett mål till nästa nyår, det finns inga genvägar i den här branschen.

Ha roligt.
– Man måste ha roligt. Att göra det för att man måste fungerar inte för så många, enligt min erfarenhet. Det gäller att hitta en träningsform som passar och som man trivs med.
Peter Sylvén
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Foto: Anna Bergman

Fakta: De vanligaste nyårslöftena 2017 
1. Äta mer hälsosamt
2. Börja träna
3. Stressa mindre
4. Dricka mindre alkohol
5. Tillbringa mer tid med familj och vänner
6. Få mer koll på min ekonomi
7. Byta jobb
8. Läsa fler böcker
9. Tänka mer på miljön
10. Sluta röka/snusa
Sammanlagt gav 18 procent av de som deltog i studien ett nyårslöfte 2017.
Källa: Sifo