Överdriven sockerkonsumtion ökar risk för livsstilssjukdomar

Vi klarar av att äta socker utan att må dåligt – förutsatt att det sker i rimliga mängder.
För mycket kan dock ge skadliga effekter, enligt Elin Öhgren, legitimerad dietist.


När det gäller sockerintag så är rekommendationen max 5–10 procent av det totala energibehovet, vilket är cirka 50 gram per dag för en vuxen människa.
– Det klarar vi av utan att det blir skadliga effekter. När man överstiger det ser man tydliga exempel på livsstilssjukdomar, säger Elin Öhgren.
Om man väljer att sluta med socker, eller minska kraftigt på det, sker en långsiktig förändring i kroppen: Ofta leder det till en viktnedgång eller gör det lättare att hålla vikten.
– Indirekt minskar det livsstilssjukdomar som cancer, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

Sedan är det lättare att reglera hungern om man äter bra mat i stället för att energitäta och näringsfattig kost, som exempelvis fikabröd, läsk, glass och godis.
– Man kan tänka sig en stapel på 100 procent: 90 procent behöver komma från bra näring, bra mat, sedan finns ett utrymme på 10 procent för annat.
Elin Öhgren vill dock uppmärksamma att man inte ska dra allt socker över en kam.
– Naturligt socker som mjölk- och fruktsocker bör man inte undvika. Det är väldigt hälsosamt att äta frukt, många tror tyvärr att det är för mycket socker.
Hon förklarar att i just frukt finns fibrer, vitaminer och mineraler som skyddar mot sjukdomar.
– Det är sorgligt att folk undviker det. Det är det tillsatta sockret vi inte behöver mycket av.
Elisabeth Glaas
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.