Umeå fashion week vidgar sina vyer

När Umeå fashion week arrangeras för nionde gången nästa vecka breddar de modebegreppet till att även inkludera inredning.
– Vi vill att fler aktörer ska kunna vara med, säger projektledaren Carina Lundström.


Just nu pågår ett febrilt arbete med att förvandla en butiksyta i Utopia till Umeå fashion hub, som ska stå klar lagom till Umeå fashion week som äger rum under nästa vecka.
– Det här blir the place to be under veckan. På måndag åker papperna av så att man kan se utställningen genom skyltfönstret och på torsdag blir det invigning med Lotta Ahlvar som är projektledare för Formex (Sveriges största designmässa, reds. anm), berättar Carina Lundström, projektledare för Umeå fashion week.

Umeås modevecka har arrangerats sedan år 2009 och varje år har sitt tema. Denna gång är temat »design«. Lundström berättar att det innebär att de kan ta arrangemanget ett steg vidare och inkludera annat än kläder, såsom inredningsprylar och blomsterarrangemang. Sådana element kommer få en framträdande roll i Umeå fashion hub, då den är utformad som ett hem.
– Vi kommer inreda olika rum där vi lyfter in inredning och kläder från Umeådesginers och butiker i stan. Målet är att skapa en varm hemmakänsla där man ser bredden på centrums utbud, säger Lisa Karlsson som utformar fashion huben tillsammans med Soraya Forsberg.

Vid sidan av huben innefattar Umeå fashion week flera programpunkter. Bland annat kommer Annkarin Nyberg och Clara »Underbaraclara« Lidström ha en frukostföreläsning om att lyckas i sociala medier och att bygga sitt eget klädvarumärke och Annika R Malmberg föreläser om köpbeteenden i en digitaliserad värld. Under modeveckans finaldag, lördagen, hålls flera modevisningar, bland annat den traditionella modevisningen på Rådhustorget.
– Men i år kommer det bli något helt nytt, då Balettakademien koreograferar visningen och lyfter in det konstnärliga. Vi är dessutom första arrangemang som hålls på nya Rådhustorget, vilket känns jätteroligt, säger Carina Lundström.
Vilken ställning har Umeå fashion week i dag, nio år efter starten?
– Umeå fashion week är etablerad i vår målgrupp som är Umeåbor och personer i närregionen. Här är modeveckan publik i motsats till den i Stockholm, som bara är för branschen. Men de har faktiskt blickat lite mot oss och öppnat vissa programpunkter för allmänheten. Vi får förfrågningar från aktörer utanför Umeå också, så visst har vi satt Umeå på kartan, säger Carina Lundström.
Anna Bergman
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.