Förskollärare: Svårt att följa läroplanen

Höga sjuktal, kort om personal och stora barngrupper gör att förskollärarna missar planeringstid och har svårt att följa läroplanen.
– Vi som arbetar i förskolan är skyldiga att följa skollag och läroplan. Förskolan handlar inte om förvaring av barn, men det är nästan vad den har blivit, säger Therese Holmgren, Lärarförbundet, Umeå.


Förra veckan berättade Umeå tidning om hur föräldranätverket som skapats fortsätter att växa och Therese Holmgren på Lärarförbundet i Umeå välkomnar initiativet till nätverket.
– Det är jättebra att någon för barnens talan och det är viktigt att föräldrarna är så engagerade. Jag tycker att frågan om en barnombudsman var jätteintressant, men märkligt att en sådan fråga inte blir lyssnad på av politikerna.

Enligt henne och Lärarförbundet i Umeå så är förskollärarnas situation väldigt ansträngd. Kraven ökar ständigt och det är förskollärarna som toppar förbundets sjuktal. Några minskade barngrupper är inget man märkt av ute på förskolorna enligt Therese.
– Det är svårt att räkna på. Det kan finnas förskolor i ytterområden i kommunen som har betydligt lägre barngrupper som drar ner statistiken. Ska man prata siffror är det bättre att räkna på antal barn per pedagog, och där skulle fyra barn per pedagog kunna vara en rimlig siffra, säger hon. (2016 var siffran 4,9 barn per pedagog, reds. anm.)
Förbundet har fört en dialog med politikerna under åren och enligt Therese så upplever förbundet att de blir lyssnade på.
– Men sedan händer inget. Men jag tror att det är viktigt att vi börjar göra tillbudsrapporter inom förskolan för att få dokumentation på vad som händer. När något inte fungerar så ska det rapporteras in.
Ett problem enligt Therese är att få tag i personal. När de för några år sedan hade en tjänst ute på hennes förskola var det runt 30 sökande. Nu senast var det tre-fyra stycken.
– Det måste bli mer attraktivt än nu. Det här leder till att allt fler utan utbildning anställs, säger Therese som också berättar att vikariesituationen inom förskolan måste bli bättre.
– Nu kastas de ut i verksamheten utan introduktion. Det är orättvist mot dem, oss och barnen. Sedan har det skapats en vikariepool för vissa förskolor men det är för få vikarier i poolen vilket gör att de inte räcker till och förskolor står utan vikarier. Det slår på verksamheten och vi missar planeringstid och har svårt att följa läroplanen. Förskolan handlar inte om förvaring av barn, men det är nästan vad den har blivit.

Hur löser man det här?
– Nämnden behöver mer pengar, absolut. Budgeten är för tajt i förhållande till behoven. Det är en stor verksamhet med en liten budget, det går inte ihop.
Johan Engman
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.