»Jag trodde inte Verket skulle överleva mer än något år«

Kulturhuset Verket fyller tio år och den 4 februari så firas detta med buller och bång.
Mattias Johansson var med och startade föreningen och för Einar Norén Selberg var Verket en stor anledning till att han flyttade till Umeå.
Umeå tidning har tagit ett snack med båda om att Verket fyller tio år.

Kultur Mattias Johansson har varit med från början och var föreningens första verksamhetsansvarige. Einar Norén Selberg engagerade sig lite senare och är för närvarande föreningens kulturproducent och en av två anställda på Verket.
Vad är Verket?
Einar: – Det är en bra fråga och det pågår en diskussion om det. Är det en livescen, replokal eller en kulturförening? Det är nog en kombination av alla tre. Jag skulle säga ett kulturhus.
Mattias: – Jag håller med men jag anser att Verket är ett mot-kulturställe. Ett alternativ, ett antikommersiellt och fritt kulturhus.

Hur började allt? Hur kom Verket till?
Mattias: – Tioårsjubileumet infaller tio år efter första spelningen. När Verket öppnade. Men föreningen drogs igång under 2006. Då hade Umeå en stor brist på replokaler och en lika stor brist på livescener. Det som fanns var fritidsgårdar. Men det kändes konstigt att då, som 27-årig musiker med skivkontrakt, att behöva lösa fritidsgårdskort för att repa. Jag vill hävda att parallellt med detta så gick det bra för Umeåband. Det var Industri royal, Cult of luna, Glesbygdʼn och många, många fler. Så det fanns ett behov. Både av replokal och livescen. Och på något konstigt sätt så möttes då alla de här gängen i den lokal som kom att bli det första Verket. Jag har för mig att Anders Öhberg i Glesbygdʼn var den som fixade lokalen. Då hette faktiskt föreningen Folkets musik och Verket var namnet på lokalen. Sedan dess har åren gått och mycket har hänt.

Vad är det som har hänt?
Einar: – Det har gått från att vara i huvudsak en replokal till att vara mycket mer. Sedan har föreningen nu stöd från kommunen vilket gör att vi kan ha anställda vilket i sin tur medför att lokalen kan vara öppen för fler.
Mattias: – Precis. I början var vi helt ideella och då var det rätt internt och bara för medlemmar. Nu är det mer inkluderande och mer öppet för alla kulturformer. Förr var det mer ett punkhus.

Trodde ni att det skulle bli så här tio år senare?
Mattias: – Jag trodde inte det skulle överleva mer än något år. Vi som var med från början är nog rätt förvånade. Men dels så tror jag att Verkets utveckling beror på att vi haft en rätt tillmötesgående kommun. De ska ha kredd för att vi får verksamhetsstöd från dem. De har varit toleranta och tillmötesgående. Men man ska inte heller glömma att Umeå är Umeå. Det är en peppig stad där folk ställer upp och engagerar sig.

Vad har Verket haft för betydelse för musik-Umeå?
Mattias: – Folk brukar säga att utan Verket hade Umeå varit Sundsvall. Umeå hade länge saknat en fri scen och utan Verket hade scenen varit stendöd.
Einar: – Jag håller med. Dels är Verket en bra instegsscen men det är också ett alternativ och det är på medlemmarnas villkor. Jag tror att vissa band inte hade funnits om det inte vore för Verket. Det är också en anledning att jag flyttade från Boden till Umeå.
Mattias: – Verket har också fungerat som en plattform för unga kulturutövare att utvecklas. Arrar man en spelning här får man lära sig från grunden. Och alla får arra. Oavsett klasstillhörighet eller annat. Verket är ett äkta Folkets hus. Du kan arra här med noll kronor i budget och ur det perspektivet så har vi nog politiserat kulturen. Det hoppas jag i alla fall.

Hur har den utvecklingen skett?
Mattias: – Jag tror att punkarna gick i bräschen där och började arra spelningar. Sedan började fler från andra genrer att fråga om de fick ordna spelningar och sedan växte det. När verksamhetsstödet kom så blev det möjligt att ha kontorstid och att svara i telefon. Jag fick till och med en jobbtelefon. Då kunde vi bli mer tillgängliga och jobba med det här på riktigt.

Varför flyttade Verket från centrala stan?
Mattias: – Ja, det är lite av en myt att vi blev vräkta på grund av en gentrifiering av stadskärnan, det var inte riktigt så. Det gamla verket hade ett rivningskontrakt och det visste vi.
Einar: – Men det beror på hur man ser det. Flytten skedde ju på grund av stadsutvecklingen.
Mattias: – Jo, men det var inte så att vi slängdes ut och hamnade här i periferin. Men visst, hade inte stan byggts om hade vi kunnat vara kvar. Men den här lokalen är i alla fall bättre, även om det är utanför stan.

Vad har ni för hyreskontrakt nu?
Einar: – Vi har ett kontrakt med Lerstenen via Umeå kommun. Som det är nu så ligger kontraktet på åtta månader. Så egentligen är det samma sits som innan flytten.
Mattias: – Precis. Att vi hittade den här lokalen var ju en seger men det låter som vi inte kommer kunna vara här för alltid. Men det är svårt i en sådan här stad.

Byggs kulturen bort?
Mattias: – På sätt och vis. Fulkulturen byggs bort och det har pågått länge.
Einar: – Lite både och. Samtidigt känns det lätt att hålla på med musik i Umeå då det finns en etablerad scen.
Mattias: – Det är en svår sits. Kommunen är lyhörda och hjälpsamma och det går att få respons trots stadsutvecklingen.
Einar: – Ja hos tjänstemännen. Politikerna har inte stenkoll på vad vi gör. De snackar mycket om »ungdomarna« på Verket trots att snittåldern här är över 30 år.
Mattias: – Det där är symtomatiskt för svensk politik som tror att en viss ungdomskultur tar slut den dag man fyller 18 år för då ska man gå på Bishops och käka plankstek och sluta med det man gör.

Vad är ert främsta minne från Verket?
Mattias: – Det är smågrejerna. Hur vi trollade med knäna. Som att vi pantade burkar för att köpa ny kabel eller hur vi satt och lödde ihop kablar live på scenen när vi inte hade några extra.
Einar: Ja, det är inte en specifik händelse utan mer upplevelsen. Det är fascinerande att man kan göra så mycket med så lite. Det är så tydligt att när man tar bort pengar ur bilden så skapas helt andra relationer med människor. Jag upplever att jag ger lite men får extremt mycket tilbaka.
Mattias: – Ja, det är kollektivism och solidaritet omsatt i praktiken.

Bästa spelningen?
Mattias: – Det var nog på förra årets punkfest när Antisect som är ett av mina favoritband spelade. Trodde aldrig att jag skulle få se dem live, i Umeå, på Verket. Det var råmäktigt.
Einar: – De känns svårt. Men jag hade kul på punkfesten. Det var min första punkfest. Jag gillar när det är flera spelnigar på rad. Lite festivalaktigt. Sedan uppskattar jag dagaktivteterna.
Mattias: – Då många av oss har barn så brukar vi ha dagshäng med korvgrilning för barnen och sådant.

Hur ser ni på Verkets framtid?
Einar: – Får jag drömma fritt så så skulle jag vilja se en expansion och inkludera fler former av kulturskapande. Men om jag pratar för föreningen så är det väl samma sak men mer realistiskt, ha ha! Personligen är jag mer intresserad av att inkludera fler konstformer. Att ha en metallverkstad eller en svets. Men vet inte om alla delar den bilden. Verket är en skapande verkstad för musik. Man skulle kunna skapa liknande miljöer fast för andra kulturformer än musik.
Johan Engman
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.