Inferno slår knut på sig själv

Recension av biofilmen "Inferno" som har premiär under fredagen.

Bio
Inferno
Regi: Ron Howard
I rollerna: Tom Hanks, Felicity Jones, Ben Foster m fl.
Betygsfglar2

Jag kan börja med att säga att jag inte har läst böckerna, så jag har inga sådana jämförelser att komma med. Vad gäller filmerna baserade på Dan Browns verk med Robert Langdon är vi nu inne på den tredje efter "Da Vinci-koden" och "Änglar och demoner". Den här gången vaknar Langdon (Hanks) upp på ett sjukhus, skadad, febrig och med minnesförlust. Han ser även syner och blir omedelbart jagad av såväl WHO och polisen. Men hjälp av läkaren Sienna (Jones) får han reda på att ett virus som hotar att utplåna 97 procent av världens befolkning ska släppas lös och det ligger på honom att lägga ihop ett pussel för att hitta viruset innan det är för sent.

Jag gillar sådana här pusselmysterier. Därför tyckte jag bra om "Da Vinci-koden" trots sina brister. Jag blev ordentligt underhållen. "Änglar och demoner" tyckte jag sämre om då den följde exakt samma formel bara med en ny story. Och precis samma kan sägas om "Inferno".
Personer som verkar onda är egentligen inte det och vice versa. När upplägget är exakt samma i varje film är det tredje gången gillt aldrig ens lite engagerande. Regissören Ron Howard har dessutom blivit lat om saken. "Skurkarna" har elaka uttryck och pratar mystiskt i telefoner så övertydligt att det nästan blir parodiskt. Har man sett de två föregångarna tar det inte mer än 20 minuter innan man har förstått personernas rätta natur. Skådespelarna, inklusive Hanks, känns också väldigt trötta och man slår knut på sig själv för att göra mysteriet och pusslen så kluriga som möjligt att det blir fullständigt orimligt. Men ändå kommer Langdon hela tiden med alldeles för kvicka och svårköpta lösningar. Som åskådare finns det varken tid eller chans att få delta.

Det som ändå gör filmen hyfsat sevärd är att tempot är högt och actionscenerna välgjorda. Men frågan är om inte det här var dödsstöten för Langdon-filmatiseringarna. Om inte måste man verkligen se över berättartekniken.
Daniel Brännlund
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.