En social katastrof ur olika perspektiv

Livsstilskrönika i Umeå tidning vecka 43.

Brinnande bilar, kravallpolis, plundring, massgripanden och oöverskådligt kaos. Är det raskravallerna i Watts 1965? Startskottet för Arabiska våren i Tunis? Studentupproret i Paris 1968? Nej, det är en 16-årsfest i den sömniga men ekonomiskt välmående kommunen Haren utanför Nederländska Groningen som, lindrigt sagt, ”spårat ur”.

När Merthe Weusthuis bjuder in till firandet av sin 16-årsdag i familjens villa via Facebook har hon näppeligen räknat med den effekt det ska komma att få på deras framtida liv. Det som är tänkt som en intim tillställning med de närmaste vännerna urartar på rekordtid till de värsta kravallerna förorten Haren har skådat. Merthe har nämligen missat att klicka i knappen som gör evenemanget till en ”sluten grupp”, vilket gör det möjligt för vem som helst att bjuda in andra festdeltagare. Nyheten om festen sprids snabbt i sociala medier, och inom ett par dagar har 16 000 personer tackat ja till inbjudan, och partysugna deltagare reser från hela Europa till den lilla förorten. Vid midnatt den 22 september ligger brandröken tung över Haren, butiker plundras, ambulanser åker skytteltrafik till intilliggande sjukhus och en kraftigt underbemannad kravallpolis kämpar för att få kontroll över vad som bara kan liknas vid en krigszon.

I SVT-serien Sociala monster tar programledaren Jens von Reis, journalisten Andrev Walden och psykologiforskaren Armita Golkar ett grepp om sociala medier, och försöker reda ut vad det är som gör att vissa saker får ett sådant enormt genomslag. Vi möter den världsberömda raskatten Grumpy Cat (och dess manager), teamet bakom den mångfaldigt prisbelönta Volvo-reklamen ”Epic Split” och ser vad som händer när Sanna Lundell och Michael Persbrandt lägger upp en instagrambild som lätt kan tolkas som att paret väntar tillökning. Och Merthe med familj då? Ja du, de har flytt staden, bor idag på hemlig ort, och Merthe har av förklarliga skäl helt försvunnit från sociala medier. Samtidigt sitter jag här och har tokångest för att jag nyss råkade dubbelklicka på en 22 månader gammal bild på en ytligt bekants instagramsida. Visst, en social katastrof i det lilla, men det gäller ju faktiskt att ha lite perspektiv.
Jonas Pekkari
jonas.pekkari@humbly.se