Jag gör någonting viktigt på en exotisk plats

Livsstilskrönika i Umeå tidning vecka 15.

”Men ååååh neeeej! Tack för inbjudan, men jag kan inte komma. Är på kreativ workshop med ledningsgruppen i Barcelona då! Men ha det superbäst, och ta en öl för mig också!”
Detta är ett tydligt exempel på icke acceptabelt – för att inte säga direkt rövhåligt – beteende i sociala medier. Det är ett otyg för oss övriga användare, men ett direkt arbetsmiljöproblem för de som yrkesmässigt använder Facebook för att marknadsföra events och informera om sin verksamhet. ”Psykologisk terror i skriftform”, som en bekant som sedan många år driver krog i Umeå beskriver det. Händelsekedjan ser ut som följer:

1. Du publicerar ett event, exempelvis en konsert eller butiksinvigning på facebook och bjuder in ett tusental personer.
2. En av mottagarna tar tillfället i akt att, högst offentligt i kommentarsfältet, berätta om hur de inte kan komma för att de är inbokade på något jätteviktigt och glamouröst i en annan del av världen just den dagen.
3. Detta inspirerar ytterligare 10-15 procent av de tusentals inbjudna att själva berätta att de inte kan komma för att de är inbokade på något jätteviktigt och superglamouröst på någon exotisk plats i världen just den dagen.

”Jamen vad spelar det för roll då, surkart?”, tänker kanske några av er mer orutinerade sociala medieanvändare nu, låt mig nu förklara. Inte nog med att kommentarsfältet till ditt noga planerade och inte sällan påkostade event nu fylls av människor som berättar att de INTE ska komma (vilket i sig kommer göra att färre människor vill gå dit, flockdjur som vi är), kommentarerna dryper dessutom av självgodhet, skamlöst smygskryt och positionering. Faktum är att fenomenet är så pass avskytt, etablerat och vida utbrett att det sedan 2009 finns en ivrigt aktiv facebookgrupp vid namn ”Tacka nej till ett evenemang och skriva att man gör något viktigt utomlands”. Här samlas och publiceras hundratals skärmdumpar föreställande – just det, ni gissade rätt – användare som högst offentligt tackar nej till evenemang och kommenterar att man gör något viktigt utomlands. En ”wall of shame”, skulle man kunna säga.

Så, vill du tacka för inbjudan och förklara varför du inte kan komma? Skriv ett direkt meddelande. Eller ring. Eller kika förbi. Eller skicka röksignaler, telegram eller flaskpost. Vad som helst, men inte kommentarsfält-skryt. Det klär dig inte.
Jonas Pekkari
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.