Skit i kraven och bli en grym flytthjälp istället

Inledare i Umeå tidning vecka 2.

Gott nytt år allihop! Hur går det med nyårslöftena? Har du börjat träna ännu? Kanske hunnit sluta till och med? Som inbiten gymbesökare brukar jag se träningslokalen fyllas på med ivriga jag har bestämt mig-personer strax efter trettondagshelgen. Lagom till sportlovet brukar det ha glesnat mellan träningsmaskinerna igen.
Jag menar inte att framställa mig som någon slags Isaac Newton som upptäckt en samtida gravitationslag, men jag tror mig hittat en lösning på hur man kan hålla igång sin träning året om – om man nu vill upprätthålla den. Håll i er, för här kommer det: Ha kul!
Ja, så kortfattad är faktiskt min teori. Men i en tid då det finns så mycket press och konstiga föreställningar kring träning tycker jag att det är viktigt att fokusera på att göra träningen lustfylld, snarare än kravtyngd. Ett av de äldsta tricken i boken för att göra det roligare att svettas är förstås att träna tillsammans med vänner. Testa nya sporter eller övningar tillsammans, så kan ni garva unisont åt när någon gör fel. Har du ingen att träna med så kan faktiskt en omsorgsfullt ihopsatt spellista också agera fullgott sällskap.

Personligen tycker jag därtill att det är lättare att motivera sig med andra mål än att forma en Instagramvänlig kropp. Inte för att det är tråkigt med ett sexpack på magen (gissar jag – jag har aldrig testat), utan för att det är tråkigt att utesluta chips ur sin kost och träna för något som inte fyller så stor praktisk funktion. Jag tycker det är roligare att sträva mot att kunna imponera på mina kompisar när de behöver flytthjälp. Och med regelbunden styrketräning utvecklar jag ständigt min fallenhet för att bära saker.
Om du är sugen på att börja träna – oavsett om det är för att du avgett ett nyårslöfte eller inte – så behöver du inte oroa dig för att inte få plats någonstans. På nästa uppslag kan du läsa om att de redan många gymmen i Umeå får sällskap av fler nu inom en snar framtid. Ifall du inte tycker styrketräning är kul vill jag påminna om att det finns en uppsjö andra träningsformer, varav åtminstone någon bör falla dig i smaken. Jag kan rekommendera ridning, skidåkning, dans eller militärträning. Samtliga är bra för att bygga en flytthjälpskropp – och framför allt jäkligt roliga!

Anna Bergman
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.