Umeåduon som är "Big in Japan"

Låtskrivarna Peter Hedén och Jan Anderssons verk toppar listor och säljer i hundratusentals exemplar. Men trots det är det få som känner till dem. Anledningen? Artisterna som framför deras låtar håller hus i Asien.
– Det är inte en jävel som vet vad vi håller på med, säger Peter Hedén.

Umeåduon Peter Hedén och Jan Andersson har alltid skrivit musik med det var för fyra år sedan som de tillsammans bestämde sig för att göra ett riktigt försök. De skickade iväg låtar till olika bolag och Starlab Publishing nappade och kom med ett intressant förslag.
– De tyckte att våra låtar skulle kunna passa på den japanska marknaden och frågade oss om vi skulle kunna tänka oss att ge det ett försök, säger Jan Andersson.
Duon fördjupade sig i J-Pop, som genren heter. De berättar att det inte gick smärtfritt till en början.
– Vi försökte göra hits men det blev helt fel. Det är en väldigt speciell genre som är upplagd på ett visst sätt. Det kan vara två refränger, det är sällan tyst och mycket dans. Det tog ett tag att komma in i det och vi lärde oss mycket men till slut lossnade det, säger Andersson och fortsätter.
– Fraseringen är den största utmaningen. Det är en väldigt speciell melodi i sången. Så vi får sitta och sjunga på låtsasjapanska när vi skriver för att få det rätt. Barnens kompisar brukar vara lite frågande när de är här och hunden brukar vara fundersam. Lyssnar man riktigt noga hör man nog honom yla i bakgrunden på någon låt.

I dag skriver de till de 10-12 största pojkbanden i Japan, toppar regelbundet försäljningslistorna och närmar sig 500 000 sålda album. Den senaste listettan med bandet Sexy Zones sålde över 100 000 exemplar på två dagar och låg vecka 10 på tredje plats över flest sålda album i hela världen. Tempot är högt, låtar görs klara på några timmar och eventuella ändringar som producenter i Japan vill ha gjorde åtgärdas oftast mer eller mindre direkt.
– Det är väldigt positivt med effektivitet i Japan så de är väldigt nöjda med oss på grund av att vi är snabba. Vi känner att vi på riktigt har fått in foten nu när vi får sköta kontakten direkt med producenterna. Från början fick gå via det svenska bolaget, det japanska bolaget och sedan producenterna. Det är mycket smidigare nu, säger Hedén.
Men trots de stora framgångarna så förblir de relativt okända här på hemmaplan. Ingen vet riktigt vad de håller på med då den japanska marknaden är ganska stängd. Det finns inga streamingtjänster på samma sätt som här och bolagen ser till att ingenting läcker ut på google eller youtube.
– Däremot så finns det videos på youtube när fans öppnar albumen. Tar bort plasten, bladar igenom häftet och så vidare. Oftast iförda vantar för att inte lämna fläckar. Det är väldigt märkligt. Men så är det, vill du höra musiken måste du köpa en fysisk skiva eller en dvd. Så det är praktiskt taget ingen som vet vad vi sysslar med. Vi skrev Ortopedernas bidrag till Melodifestivalen och det fick mycket uppmärksamhet men inte att vi sålde över 100 000 skivor på två dagar i Japan. Det är väldigt speciellt, säger Hedén.

Men att albummarknaden är så stor i Japan är en av anledningarna till varför det är så attraktivt att skriva riktat mot den. Just Sexy Zones gjorde nyligen 16 spelningar alla med 25 000 personer i publiken. Fansen är lojala och intresset enormt.
– Konkurrensen att få skriva till de här artisterna är väldigt stor, säger Andersson och Hedén fyller på.
– Ja nog skulle det vara kul att prova på den europeiska och amerikanska marknaden, men det får vänta. Nu när vi har fått in foten här då vill vi fortsätta och se vad det kan leda till. Det är en cool och märklig marknad. Jag tror att det här bara är början.
Daniel Brännlund
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.